Ongevraagd solliciteren bij het bedrijf van je dromen: het wordt regelmatig afgeraden. Omdat je er weinig slaagkans mee hebt, is dan het argument. Nochtans kan een goede spontane sollicitatiebrief wél tot iets leiden. Je droomjob? Misschien. Of minstens een nieuw contact in je netwerk.
Wat is een spontane sollicitatie?
Een
spontane sollicitatie of een open sollicitatie is er een waar het bedrijf waarbij je graag wil werken, eigenlijk niet zit te wachten. Op het moment waarop jij solliciteert, zijn er geen vacatures – of toch niet voor de functie van je dromen. In plaats van de kat uit de boom te kijken, waag je toch je kans. Hoe spontaan solliciteren dan de moeite kan lonen? Lees verder om te ontdekken hoe je het slim aanpakt.
Waarom spontaan solliciteren werkt
Leg je je hart en ziel in een spontane sollicitatie? Dan leest je contactpersoon dat tussen de regels door. En daar scoor je mee: zelfs als er nu geen vacature is, heb je alvast een goede indruk gemaakt – en dus
een streepje voor wanneer er wél een plaatsje vrijkomt.
Hoe een spontane sollicitatie beginnen?
Spontaan solliciteren doe je niet bij het eerste het beste bedrijf dat je pad kruist. Alles staat nog open, dus je hebt de kans om
organisaties aan te spreken die je écht liggen. De truc is om het niet te ver te zoeken: als je bijvoorbeeld van wielrennen houdt, lijkt werken bij een van je favoriete fietsmerken je misschien wel iets? Je
hobby’s en interesses zijn sowieso een goed vertrekpunt in je zoektocht naar interessante bedrijven.
Tip: als je een idee wil krijgen van de sfeer binnen een bedrijf (en of je er je al dan niet zou thuis voelen) dan kun je altijd eens een kijkje nemen op de
sociale media van je toekomstige werkplek.
Een spontane sollicitatie kost moeite. Een motivatiebrief voor je open sollicitatie schrijven is nog moeilijker dan reageren op een vacature, want je moet ongevraagd aan iemand uitleggen waarom jij de geknipte persoon bent voor … een job die misschien niet bestaat. Maar wie niet waagt, niet wint! En gelukkig zijn er tips bij de vleet.
Een geslaagde
motivatiebrief voor een open sollicitatie is:
- Verrassend: je eerste zin maakt of kraakt je brief. Heb je de aandacht van je contactpersoon niet gegrepen? Dan legt hij je brief opzij en verdwijnt hij onder een stapel andere paperassen. Verras dus al in je eerste zin. Bijvoorbeeld met je creativiteit, of met je kennis van het bedrijf of de sector waar je solliciteert.
- Beknopt: verspil geen tijd. Niet de jouwe, en zéker niet die van de persoon die jouw brief ontvangt. Kom dus snel tot de essentie en zeg waar het op staat: dat jij en bedrijf X voor elkaar gemaakt zijn. Maak meteen duidelijk waarom jij met je kennis en soft skills een goede aanvulling bent voor bedrijf X, en in welke functie. Geen vage omschrijvingen zoals “Ik ben flexibel en ruim inzetbaar”, maar: “In rechtstreeks klantencontact ben ik op mijn best.” Of “Mijn ervaring als boekhouder zal ongetwijfeld van pas komen op uw finance-afdeling.”
- Uniek: tenzij je over heel specifieke skills beschikt die interessant zijn voor het bedrijf waarbij je solliciteert, is het bij een spontane sollicitatie vooral het unieke karakter van je motivatiebrief die het ‘m doet. Leg uit waarom je net hen uitkoos, en bijvoorbeeld niet hun concurrenten. Doe ook research over de bedrijfscultuur en vertel waarom jouw waarden er goed bij aansluiten. Als je een persoonlijke band met het merk en bedrijf hebt, doe die dan zeker uit de doeken.
Kijk ook zeker eens op LinkedIn wie er allemaal actief is in het bedrijf. De functietitels van de medewerkers kunnen je inspireren om voor jezelf te bepalen welke job je er zou kunnen uitoefenen. Zo kun je in je sollicitatiebrief al meteen een suggestie doen – of je kunt ‘gaten’ zoeken in de werking van een bedrijf en een gloednieuwe functie voorstellen. Het leven is aan de durvers!
- Persoonlijk: richt je brief bij voorkeur niet aan de algemene HR-dienst van het bedrijf in kwestie, maar probeer een persoonlijk e-mailadres te pakken te krijgen. Als je kandidatuur wordt aangedragen door iemand intern, dan krijg je sneller voorrang op de stapel cv’s die ze nog hebben liggen. Ga op onderzoek uit en achterhaal bij wie jouw brief precies terecht moet komen. LinkedIn leent zich daar uitstekend toe. Heb je nog geen profiel? Maak het dan vandaag nog aan, het zal je geen windeieren leggen.
Klaar om je open motivatiebrief te versturen?
Mooi zo! Nog één tip:
laat je niet verlammen door de tips hierboven. Een goede brief is er een waaruit jouw
persoonlijkheid blijkt. Gooi dus je schrijfspieren los en ga aan de slag. Veel succes!
Toch liever zeker zijn dat er een opening is in het bedrijf waar je solliciteert?
Bekijk hier al onze vacatures.
FAQ
[faq ids="2405"]