Elke maand zetten we bij Adecco één van onze medewerkers in de kijker. Jocelyne Vandecauter bijt de spits af. Na een succesvolle carrière van 25 jaar neemt ze begin 2024 afscheid van Adecco.
Hoe bent u bij Adecco begonnen?
"Ik kwam een vacature tegen die mij interesseerde. Ik had veel ambities en was op zoek naar meer verantwoordelijkheid. Het begon niet meteen zoals ik had gehoopt. Oorspronkelijk had ik namelijk gesolliciteerd voor een managementfunctie. Uiteindelijk werd ik aangenomen als Credit Collector. Maar ik hield vol, totdat ik de baan van hoofd facturatie kreeg aangeboden. Een jaar later verving ik onze toenmalige Credit Manager. Ik bewees mezelf en nu, bijna 20 jaar later, doe ik nog steeds diezelfde job.”
Credit Manager, wat houdt deze job precies in?
"De functie kan worden onderverdeeld in verschillende taken. Ik controleer de solvabiliteit van de klant. Ik heb ook contact met kredietverzekeraars. Ik controleer ook de betalingen en zorg ervoor dat de DSO (Days Sales Outstanding) zo laag mogelijk is. Als de klant ondanks het aanmaningsproces niet betaalt, wordt de zaak in handen gegeven van een advocaat. Dat is een ander gebied van het takenpakket dat ik ook in de gaten houd. Ik volg de zaken dus van begin tot eind.”
Is uw job in de loop der jaren veranderd?
"De IT is in 20 jaar tijd ontzettend veranderd. Vroeger, toen we klanten moesten bellen, streepten we hun namen bijvoorbeeld met de hand door. Maar ik was altijd geïnteresseerd in IT, dus het was niet meer dan normaal dat ik er meer over leerde en alle nieuwste tools in mijn dagelijkse werk gebruikte. Toen de gezondheidscrisis in 2020 uitbrak, had ik alles geautomatiseerd. Ik legde alles uit aan mijn collega's zodat we allemaal samen verder konden.”
Wat vindt u zo leuk aan uw werk?
"Elk project is anders. Je krijgt voldoening als de klant eindelijk betaalt. En het feit dat ik de DSO met 20 dagen heb kunnen verlagen sinds ik ben begonnen, bewijst dat ik goed werk heb geleverd."
Hoe gaat u om met klanten met betalingsachterstanden?
"Ik heb altijd geprobeerd om naar de klant te luisteren en samen naar oplossingen te zoeken, zonder daarbij uit het oog te verliezen dat dit niet ten koste gaat van Adecco. Zo sloot, tijdens de Covid-crisis, één van onze grote klanten in de retailsector tijdelijk de deuren en had daardoor geen inkomsten. Samen hebben wij dan een korte termijn betalingsplan opgezet. Op die manier had de klant de tijd om op adem te komen. Door onze flexibiliteit te tonen, bleef de klant ons trouw. En als blijk van waardering, nam hij nadien zelfs meer interims van ons aan. Wanneer een klant een probleem heeft met het betalen van zijn facturen en reeds betalingsherinneringen heeft ontvangen, is het beste advies dat ik hen kan geven zeker om ons te bellen in plaats van zijn kop in het zand te steken. Wanneer zich problemen voordoen, kan een goed gesprek met de klant vaak leiden tot een win-winoplossing.”
Wat waren de mooiste herinneringen aan uw carrière?
"Oh, er zijn heel veel mooie herinneringen. In het bijzonder het deelnemen aan verschillende Adecco incentives. Deze evenementen zijn over het algemeen voor kantoren die goed hebben gepresteerd. En voor het personeel op het hoofdkantoor moest je een dossier indienen waarin stond wat je had gedaan om de kantoren te helpen. Ik had het geluk om vier keer deel te nemen. Ik ging naar Mallorca, Parijs, Porto en Barcelona. Onvergetelijke ervaringen!”
Waar bent u het meest trots op?
"Vandaag heb ik mijn carrière afgesloten met het beste resultaat sinds ik de job overnam. Ik begon mijn carrière met een DSO van 60 dagen en ik sluit hem af met een gemiddelde DSO van minder dan 40 dagen. Waar ik ook trots op ben, is dat ik ben beginnen werken toen ik bijna 16 was. Ik wilde bewijzen dat je niet altijd een diploma nodig hebt om iets te bereiken. Door te werken, te luisteren en te leren, kun je ook groeien. En dat is mijn grootste prestatie.”
Heeft u plannen voor de toekomst?
"Ik hou van reizen! Mijn man heeft me zelfs al verteld dat we dit jaar niet veel thuis zullen zijn. Nog niet zo lang geleden vierde ik mijn 60ste verjaardag. Ik kreeg 2 citytrips, één naar Lissabon en de andere naar Sevilla. We gaan begin dit jaar ook naar Mexico en in de zomer naar Spanje. Ik hou ook van fotografie en talen, dus ik ga kijken of ik ook op die gebieden een baan kan vinden.”
Nog een laatste woord?
"Ik wil graag het management bedanken om me de kans te hebben om te staan waar ik nu ben.”
Jocelyne’s carrière bij Adecco
1999 - 2003: Credit Collector
2003 - 2004: Hoofd Facturatie
2004 - 2024: Credit Manager
Haar Adecco-ervaring in 3 woorden
Groeien: "Adecco geeft werknemers de kans om intern te groeien en zich te ontwikkelen".
Familie: "De relaties die we opbouwen, of het nu met medewerkers van het filiaal of het hoofdkantoor is, zijn heel plezant bij Adecco."
Contact: "Ik ben erg sociaal, dus ik heb erg genoten van het contact met klanten en medewerkers."