Nieuwe ontwikkelingen in de schoonmaaksector: verplichte aanwezigheidsregistratie vanaf september 2024

  • 20/08/2024
  • 13:30
Labels:
  • Adecco Group

Vanaf 1 september 2024 is er een nieuwe verplichting van kracht in de schoonmaaksector. Voortaan moet iedereen die bepaalde schoonmaakactiviteiten uitvoert, zijn aanwezigheid op de werkplek registreren, inclusief de begin- en eindtijden en de rustpauzes.

Voor wie geldt deze nieuwe verplichting?

Alle werkplekken waar onderhouds- en/of reinigingsactiviteiten van onroerende goederen voor rekening van derden worden uitgevoerd, vallen onder deze verplichting. Dat betekent dat iedereen (werknemers, zelfstandigen, aannemers, uitzendkrachten,...) die op deze locaties aanwezig is, zijn aankomst, vertrek en rustpauzes moet registreren, in realtime. Door deze registratie krijgen de bevoegde diensten een beter beeld van wie zich op de arbeidsplaats bevindt. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om sociale fraude op te sporen.

Er zijn echter enkele uitzonderingen. Zo is de verplichting niet van toepassing op de publieke en particuliere sectoren die hun eigen schoonmaakpersoneel inzetten om hun gebouwen te onderhouden. Bovendien geldt deze verplichting ook niet voor schoonmaakactiviteiten die louter voor privédoeleinden worden uitgevoerd of voor dienstenchequebedrijven.

Hoe dient de registratie te gebeuren?

De aanwezigheid wordt geregistreerd met behulp van een elektronische applicatie van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, namelijk de Check In and Out at Work, of via een andere gelijkwaardige registratiewijze (bv. een Smartphone). Bedrijven zijn vrij om het registratiekanaal te kiezen, in overleg met hun personeel.

Het systeem moet een aantal essentiële gegevens registreren, waaronder de identificatiegegevens van de uitvoerder van de werken, het adres van de werkplek, de datum, de aankomst-, vertrek- en pauzetijden,...

Uitzendkrachten

Ook uitzendkrachten vallen onder deze nieuwe verplichting. Het is de klant-gebruiker, en niet het uitzendkantoor, die verantwoordelijk is voor deze nieuwe regels. De klant-gebruiker zal het registratiemiddel ter beschikking stellen aan de uitzendkracht.

Wat zijn de sancties?

Niet-naleving van deze nieuwe verplichtingen kan leiden tot zware sancties. Afhankelijk van de ernst van de overtreding riskeren overtreders een administratieve boete van 400 tot 4000 euro of een strafrechtelijke boete van maximaal 8000 euro. Deze bedragen worden vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers, wat snel kan oplopen.

Meer informatie is beschikbaar via www.socialsecurity.be

Bron: Programmawet 26/12/2022, titel 4, hoofdstuk 1, art. 22 tot 48, en hoofdstuk 2, art. 49 (§9 art. 30 bis van de wet van 27/06/69)